Τεχνολογία ιόντων λιθίου στην εταιρεία μεταφορών φορτίων Fritz
Μεταξύ φορτίσεων: Ενδιάμεση φόρτισηΠιο ευέλικτα, οικονομικά και στιβαρά: Στην πολυσύχναστη αποθήκη γενικού φορτίου στο Χάιλμπρον, η εταιρεία μεταφορών φορτίων αντικατέστησε τα βιομηχανικά της μηχανήματα, που λειτουργούσαν με μπαταρία μολύβδου-οξέος, με τη σύγχρονη τεχνολογία ιόντων λιθίου.
Κοιτώντας από πάνω, η δραστηριότητα στις εγκαταστάσεις της Fritz GmbH & Co. KG θυμίζει κυψέλη μελισσών: Ένα φορτηγό καταφθάνει στον προαύλιο χώρο κάθε πέντε λεπτά – στη συνέχεια η πύλη ανοίγει, σηκώνεται το ρολό, φορτώνονται ή ξεφορτώνονται τα εμπορεύματα, το φορτηγό φεύγει, ενώ φτάνει το επόμενο φορτηγό. Στις ώρες αιχμής στο Χάιλμπρον, κοντά στον κόμβο του αυτοκινητόδρομου Βάινσμπεργκ, στο σημείο όπου διασταυρώνονται οι οδοί A6 και A81, πηγαινοέρχονται γύρω στα 140 φορτηγά σε καθημερινή βάση. Ο αριθμός αυτός αντιστοιχεί σε περίπου 2.500 αποστολές που εισέρχονται και εξέρχονται από τον πολυσύχναστο κόμβο logistics κάθε 24 ώρες. Η σύγκριση με μια κυψέλη ταιριάζει και από την άποψη των επιπέδων οργάνωσης: Οι διαδικασίες logistics στην αποθήκη γενικού φορτίου προσαρμόζονται στις απαιτήσεις της υψηλής συχνότητας και προγραμματίζονται αντίστοιχα. Μια ιδιαίτερη πρόκληση εδώ είναι ότι δεν υπάρχει ακριβές χρονοδιάγραμμα για το πότε παραδίδονται ή συλλέγονται τα εμπορεύματα.
Συνεπώς απαιτείται μεγάλη ευελιξία από το προσωπικό μεταφοράς φορτίων. «Οι δραστηριότητές μας υπόκεινται εξ ορισμού σε ακραίες διακυμάνσεις», εξηγεί ο Christian Czemmel, υπεύθυνος τμήματος μεταφοράς φορτίων στην Fritz. Σε όλα αυτά έρχεται να προστεθεί η τεράστια ποικιλία εμπορευμάτων που διακινούμε. «Για να το θέσω απλά, οτιδήποτε είναι πολύ μεγάλο για το ταχυδρομείο περνάει από την εταιρεία μας – από παλέτες εμπορευμάτων, όπως προϊόντα προσωπικής φροντίδας, δομικά υλικά ή έπιπλα, μέχρι κλωβοί μεταφοράς με μέρη μηχανών και κομμάτια τεχνητού χορτοτάπητα, που έχει παραγγείλει online ο πελάτης». Το αποτέλεσμα; Τόσο η ποσότητα όσο και η συχνότητα των διακινούμενων εμπορευμάτων μεταβάλλεται ανάλογα με την εποχή του έτους και την οικονομική συγκυρία. Για τα παλετοφόρα και τα ηλεκτροκίνητα περονοφόρα αντίβαρου με οδηγό που χρησιμοποιούνται στις εγκαταστάσεις της εταιρείας, αυτό συνεπάγεται σε πολλές περιπτώσεις ότι τα μηχανήματα χρησιμοποιούνται ανάλογα με τη ζήτηση, αλλά ταυτόχρονα πρέπει να βρίσκονται σε συνεχή ετοιμότητα. Ένα προφίλ logistics φτιαγμένο για τη σύγχρονη λύση των μπαταριών ιόντων λιθίου από τη Linde Material Handling.
Τι είναι καλύτερο;
«Μέχρι και πριν από ενάμιση χρόνο, τα περονοφόρα μας ήταν εξοπλισμένα αποκλειστικά με μπαταρίες μολύβδου-οξέος. Εκείνη την περίοδο ήταν προγραμματισμένη μια τακτική ανανέωση 18 μηχανημάτων στην αποθήκη-ψυγείο. Καθίσαμε κάτω μαζί με τους συμβούλους πωλήσεων της Hofmann Fördertechnik και εξετάσαμε τις δυνατότητες βελτιστοποίησης», εξηγεί ο Christian Czemmel. Ο συνάδελφος Heiko Weißert, που εργάζεται στην Fritz GmbH & Co. KG εδώ και σχεδόν 20 χρόνια ως Key Account Manager στο συνεργαζόμενο δίκτυο της Linde, προσθέτει, «Οι χαμηλές θερμοκρασίες στη μη θερμαινόμενη αίθουσα επιβαρύνουν σημαντικά τις μπαταρίες μολύβδου-οξέος, ιδιαίτερα τον χειμώνα. Στις απαιτητικές συνθήκες της τριπλής βάρδιας, αυτό επηρέαζε αρνητικά την απόδοση της μπαταρίας, με αποτέλεσμα τα μηχανήματα να πρέπει να πηγαίνουν στον σταθμό αντικατάστασης νωρίτερα από το συνηθισμένο».
Στη φάση αυτή η τεχνολογία ιόντων λιθίου εξετάστηκε ως μια εναλλακτική ανθεκτική στις χαμηλές θερμοκρασίες. «Τελικά, οι υπολογισμοί κόστους-αποδοτικότητας μάς οδήγησαν ξεκάθαρα στην τεχνολογία ιόντων λιθίου. Ταυτόχρονα, ανακαλύψαμε ποιος συνδυασμός μηχανήματος, μπαταρίας και συσκευής φόρτισης ήταν ο πιο κατάλληλος για τη συγκεκριμένη χρήση».
Ορθή χρήση του πολύτιμου χρόνου
Αλλά ποια ήταν τα κριτήρια που οδήγησαν την Fritz στην επιλογή αυτού του καινοτόμου τύπου αποθήκευσης ενέργειας; Ο ρυθμός με τον οποίο εργάζονται οι υπάλληλοι εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τα εισερχόμενα και τα εξερχόμενα φορτηγά. Όταν φτάνει ένα φορτηγό σε μία από τις 44 πύλες, το πρώτο βήμα περιλαμβάνει την εκφόρτωσή του στη ράμπα με τη βοήθεια ενός από τα δέκα μηχανήματα έλξης με πλατφόρμα και στη συνέχεια την παράταξή του στο εσωτερικό της αποθήκης. Ένας εργαζόμενος σαρώνει τα barcode με τον σαρωτή, ο οποίος εμφανίζει στη συνέχεια τα αντίστοιχα σημεία αποθήκευσης. Μετά την είσοδο και την επισήμανση των εμπορευμάτων, σειρά παίρνουν οι συνάδελφοι με τα περονοφόρα αντίβαρου Linde E16, τα οποία μεταφέρουν βαριά εμπορεύματα που ζυγίζουν έως και 1,6 τόνους στις καθορισμένες θέσεις στην αποθήκη. Αφού το φορτηγό συλλογής φτάσει στον προαύλιο χώρο -και αυτό συμβαίνει συνήθως εντός της ημέρας - το E16 χρησιμοποιείται επίσης για τη φόρτωση των ρυμουλκούμενων. Κατά την εξέλιξη της διαδικασίας, προκύπτουν πάντα σύντομα διαλείμματα κατά τα οποία τα περονοφόρα είναι στάσιμα. Ενώ υπάρχουν επίσης και τα τακτικά διαλείμματα. Αυτό ο χρόνος εκτός λειτουργίας μπορεί να αξιοποιηθεί έξυπνα: για σύντομες, αποτελεσματικές στάσεις για τη φόρτιση των μπαταριών ιόντων λιθίου.
Άψογος συντονισμός
Οι συσκευές φόρτισης βρίσκονται στρατηγικά τοποθετημένες στην κορυφή της αίθουσας, παραταγμένες για τον εξοπλισμό διακίνησης φορτίων αποθήκης, από τη μία πλευρά, και για τα περονοφόρα μηχανήματα, 10 συνολικά, από την άλλη. «Το δύσκολο για εμάς ήταν η απόδοση του δικτύου. Κάναμε την αναβάθμιση σε συνεργασία με τον πάροχο ενέργειας», λέει ο Christian Czemmel. «Για να γίνει η μετάβαση στην τεχνολογία ιόντων λιθίου όσο το δυνατό πιο ομαλά, ήταν σημαντικό να γνωρίζουμε τα πάντα για τις εσωτερικές διαδικασίες ώστε να προσδιορίσουμε την απαιτούμενη απόδοση δικτύου και την κατανομή των ενεργειακών απαιτήσεων μέσα στη μέρα», εξηγεί ο Heiko Weißert.
Επιτυχημένα μοντέλα
Μετά από 12 μήνες εργασίας με στόλο ιόντων λιθίου, η αξιολόγηση της αποθήκης γενικού φορτίου της Fritz είναι απόλυτα θετική. Τα μηχανήματα λειτουργούν αξιόπιστα, έχουν επαρκή ισχύ και επίσης είναι οικονομικά. Τέλος, τα μηχανήματα ιόντων λιθίου είναι ενεργειακά πιο αποδοτικά κατά έως και 30% σε σχέση με τις μπαταρίες μολύβδου-οξέος και ταυτόχρονα εξοικονομούν πολύτιμους πόρους (προσωπικού): «Χρειαζόμασταν πάντα έναν επιπλέον εργαζόμενο για να αλλάζει τις μπαταρίες στα μηχανήματα μολύβδου-οξέος, για να μην αναφέρω ότι έπρεπε να διατηρούμε πάντα τις μπαταρίες πλήρως φορτισμένες και ότι χρειαζόμασταν ειδικό χώρο για την αντικατάστασή τους. Και επειδή οι νέες επαναφορτιζόμενες μπαταρίες, σε αντίθεση με τις αντίστοιχες μολύβδου-οξέος, είναι ανθεκτικές στις χαμηλές θερμοκρασίες και επιπλέον δεν απαιτούν καθόλου συντήρηση, υπάρχει εξοικονόμηση και σε αυτό το επίπεδο – στο παρελθόν, χρειαζόμασταν 90 λεπτά εργασίας την ημέρα επιπλέον. Και όλα αυτά συσσωρεύονται!» Συνεπώς δεν αποτελεί έκπληξη ότι οι υπεύθυνοι στον τομέα των logistics εξετάζουν τη μετάβαση ολόκληρης της εταιρείας στην τεχνολογία ιόντων λιθίου. «Ποιος μπορεί να πει ότι στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις δεν είμαστε ανοιχτοί σε νέες ιδέες;» συμπληρώνει ο Christian Czemmel γελώντας.
Fritz GmbH & Co. KG
Η Fritz GmbH & Co. KG, που ιδρύθηκε το 1938 και διατηρεί τις κεντρικές εγκαταστάσεις της στο Χάιλμπρον, διοικείται τώρα από την τρίτη γενιά. Η οικογενειακή επιχείρηση απασχολεί συνολικά 672 εργαζόμενους, 103 εκ των οποίων εργάζονται στην αποθήκη γενικού φορτίου στο Χάιλμπρον. Χρησιμοποιούνται 18 μηχανήματα ιόντων λιθίου της Linde: Οκτώ περονοφόρα ιόντων λιθίου E-16 και 10 παλετοφόρα ιόντων λιθίου T20 SP. Όλα τα μηχανήματα είναι εξοπλισμένα με το σύστημα ασφαλείας Linde BlueSpot , ενώ η Fritz χρησιμοποιεί επίσης το σύστημα διαχείρισης στόλου Linde connect: , για έλεγχο πρόσβασης, μεταξύ άλλων. Όλα τα μηχανήματα λειτουργούν με συμβόλαιο leasing πλήρους service σε συνεργασία με την εταιρεία παροχής υπηρεσιών συντήρησης Hofmann Fördertechnik . Η δουλειά εκτελείται σε πολλαπλές βάρδιες, αδιάκοπα από τη 1:00 π.μ. τα ξημερώματα της Δευτέρας έως τις 7:00 π.μ. το πρωί του Σαββάτου.